X
x جهت سفارش تبليغ در سایت ثامن بلاگ کليک کنيد




X بستن تبليغات
X بستن تبليغات
X بستن تبليغات
دانلود مقاله در راستای انتظار حضرت مهدی (عج) واپسين بخش معنای انتظار
به وبلاگ ما خوش آمدید - لطفا صفحه را تا پایان مشاهده کنید
دانلود مقاله در راستای انتظار حضرت مهدی (عج) واپسين بخش معنای انتظار

دانلود مقاله در راستای انتظار حضرت مهدی (عج) واپسين بخش معنای انتظار


فرمت فایل: WORD !!!

مقدمه :

اشاره: در شماره قبل، بخش نخست مقاله «قدر اصغر و قدر اكبر»، كه در آن به ارزش و اهميت نيمه شعبان از زواياي مختلف پرداخته شد از نظر خوانندگان گرامي گذشت، واپسين بخش اين مبحث به فلسفه انتظار اختصاص دارد.
گروه انديشه
آيت الله محمدرضا مهدوي كني
امروزه برخي از علماي علوم سياسي قائل اند كه مردم خودشان حكومت را انتخاب مي كنند و به آن مشروعيت مي بخشند. اما در مورد ولايت اميرالمؤمنين و ائمه معصومين عليهم السلام چنين نمي گوييم. گرچه برخي چنين پنداشته اند، ولي اين مطالب درباره ولايت ائمه اطهار سلام الله عليهم اجمعين قطعاً نادرست است. لذا شما ملاحظه كنيد تعبير روايت را كه مي فرمايد:
«بني الاسلام علي خمس: الصلاه و الزكوه و الحج و الصوم و الولايه و لم يناد احد بشي كمانودي بالولايه»(
۹)
اين ولايت داير مدار ضرورت اجتماعي و نشأت گرفته از خواست مردم نيست تا مردم تأسيسش كنند و به آن مشروعيت ببخشند.
شگفت تر آن كه برخي اشتباه بزرگتري مرتكب شده اند و گفته اند كه مشروعيت ولايت الله هم به پذيرش مردم است! و به آيه «انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا»(
۱۰)استناد جسته اند، كه ما راه را به انسان نشان داده ايم، مي خواهد بپذيرد يا نپذيرد. يعني اين مردم اند كه مي توانند به اختيار خود ولايت خود را بپذيرند و يا نپذيرند. پس ولايت خدا نيز وابسته به اراده مردم است، ولي بطلان اين استدلال روشن است. زيرا آيه شريفه در مقام نفي جبر است نه در مقام نفي تكليف و الزام. يعني انسان در عين حال كه مختار آفريده شده، ولي شرعاً ملزم است كه راه راست را اختيار كند و ولايت خدا را بر ولايت ديگران مقدم بدارد. اين آيه هيچ ربطي به تغيير تشريعي و مشروعيت ندارد، بلكه اشاره بر يك واقعيت عيني و خارجي است كه انسان تكويناً با اراده و اختيار آفريده شده است. لذا در آيه بعد مي فرمايد: «انا اعتدنا للكافرين سلاسل و...» يعني ما براي كافران غل ها و زنجيرها در دوزخ آماده كرديم. انسان بالطبع آزاد است، ولي شرعاً مكلف است. اصولاً تا انسان داراي اختيار نباشد تكليف معني ندارد. يعني چون قادر به انجام كارهاي خوب و بد است، خداوند او را مكلف به كارهاي نيك كرده و از كارهاي زشت بازداشته است، تا با اختيار به خوبي ها عمل و از بدي ها پرهيز كند.

 


 

دانلود مقاله در راستای انتظار حضرت مهدی (عج) واپسين بخش معنای انتظار


فرمت فایل: WORD !!!

مقدمه :

اشاره: در شماره قبل، بخش نخست مقاله «قدر اصغر و قدر اكبر»، كه در آن به ارزش و اهميت نيمه شعبان از زواياي مختلف پرداخته شد از نظر خوانندگان گرامي گذشت، واپسين بخش اين مبحث به فلسفه انتظار اختصاص دارد.
گروه انديشه
آيت الله محمدرضا مهدوي كني
امروزه برخي از علماي علوم سياسي قائل اند كه مردم خودشان حكومت را انتخاب مي كنند و به آن مشروعيت مي بخشند. اما در مورد ولايت اميرالمؤمنين و ائمه معصومين عليهم السلام چنين نمي گوييم. گرچه برخي چنين پنداشته اند، ولي اين مطالب درباره ولايت ائمه اطهار سلام الله عليهم اجمعين قطعاً نادرست است. لذا شما ملاحظه كنيد تعبير روايت را كه مي فرمايد:
«بني الاسلام علي خمس: الصلاه و الزكوه و الحج و الصوم و الولايه و لم يناد احد بشي كمانودي بالولايه»(
۹)
اين ولايت داير مدار ضرورت اجتماعي و نشأت گرفته از خواست مردم نيست تا مردم تأسيسش كنند و به آن مشروعيت ببخشند.
شگفت تر آن كه برخي اشتباه بزرگتري مرتكب شده اند و گفته اند كه مشروعيت ولايت الله هم به پذيرش مردم است! و به آيه «انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا»(
۱۰)استناد جسته اند، كه ما راه را به انسان نشان داده ايم، مي خواهد بپذيرد يا نپذيرد. يعني اين مردم اند كه مي توانند به اختيار خود ولايت خود را بپذيرند و يا نپذيرند. پس ولايت خدا نيز وابسته به اراده مردم است، ولي بطلان اين استدلال روشن است. زيرا آيه شريفه در مقام نفي جبر است نه در مقام نفي تكليف و الزام. يعني انسان در عين حال كه مختار آفريده شده، ولي شرعاً ملزم است كه راه راست را اختيار كند و ولايت خدا را بر ولايت ديگران مقدم بدارد. اين آيه هيچ ربطي به تغيير تشريعي و مشروعيت ندارد، بلكه اشاره بر يك واقعيت عيني و خارجي است كه انسان تكويناً با اراده و اختيار آفريده شده است. لذا در آيه بعد مي فرمايد: «انا اعتدنا للكافرين سلاسل و...» يعني ما براي كافران غل ها و زنجيرها در دوزخ آماده كرديم. انسان بالطبع آزاد است، ولي شرعاً مكلف است. اصولاً تا انسان داراي اختيار نباشد تكليف معني ندارد. يعني چون قادر به انجام كارهاي خوب و بد است، خداوند او را مكلف به كارهاي نيك كرده و از كارهاي زشت بازداشته است، تا با اختيار به خوبي ها عمل و از بدي ها پرهيز كند.

 


 


برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
| لینک ثابت | نسخه قابل چاپ | امتیاز :
rss نوشته شده در تاریخ 1393/10/9 و در ساعت : 20:05 - نویسنده : omoomitahghigh
آخرین مطالب نوشته شده
  • فدک
  • مقاله حقوق زن و مقام و وظایف مادری در اسلام
  • آموزش تصویری درآمد خانگی و اینترنتی بدون سرمایه
  • آموزش مرحله ای ارسال مقاله ISI به ناشر Elsevier
  • عالم برزخ – تحقیق معارف و اندیشه اسلامی
  • نقش محوری روحانیت در انقلاب اسلامی : تحقیق درس انقلاب اسلامی
  • تحقیق تهدیدی به نام کمبود جمعیت- تحقیق درس دانش خانواده و جمعیت
  • عملیات آزادسازی سوسنگرد- تحقیق مبانی دفاع مقدس
  • نقش شهید حسن باقری در دفاع مقدس
  • مشوق های کارآمد افزایش جمعیت در کشورهای مختلف – تحقیق برای دانش خانواده و جمعیت
  • نقش امیر سرلشکر شهید حسن آبشناسان در دفاع مقدس
  • تحقیق مروری بر زندگی و آثار جلال آل احمد
  • نقش لشکر 77 خراسان در دفاع مقدس
  • زندگی و آثار مهدی اخوان ثالث
  • عملیات کربلا هفت - تحقیق درس آشنایی با مبانی دفاع مقدس
  • تحقیق زندگی و آثار استاد شهریار
  • مقاله مروری بر زندگی و آثار امیر هوشنگ ابتهاج ( ادبیات فارسی )
  • تخقیق مروری بر زندگی و آثار پروین اعتصامی
  • آموزش تصویری و مرحله به مرحله درآمد خانگی بدون سرمایه
  • بسته آموزشی رایتینگ آزمون آیلتس آکادمیک همراه با نمونه رایتینگ های با نمره 7
  • Copyright © 2010 by http://omoomitahghigh.samenblog.com